بازدید اعضای کانون پرورش فکری کودکان قم از آثار تاریخی به مناسبت هفته گردشگری

تعدادی از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، به مناسبت هفته گردشگری از برخی از آثار تاریخی و گردشگری شهر قم بازدید کردند و با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر آشنا شدند.

به ‌گزارش میراث‌آریا، اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم از بازار قدیم قم، تیمچه بزرگ بازار، بازار کهنه، میدان کهنه، سرای ملا حسین و موزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یاقوت کویر قم بازدید کردند و یکی از راهنمایان گردشگری در طول مسیر، این اماکن تاریخی را برای شرکت‌کنندگان معرفی کرد.

همچنین علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در بازار کهنه در میان این گردشگران حضور یافت و ضمن خوشامدگویی و تبریک هفته گردشگری، درباره برخی از جاذبه‌ها و نیز بعضی از مشاغل قدیمی که در بازار کهنه قم فعال هستند، سخن گفت.

بازار قدیم شهر قم از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود و متشکل از راسته، چهارسوق، سرا و تیمچه بزرگ است و ورودی‌های آن در خیابان‌های طالقانی (آذر) و ۱۹ دی (باجک) قرار دارد. این مجموعه در بافت قدیمی این شهر است و تیمچه بزرگ این بازار، بزرگ‌ترین سقف ضربی را در سراسر کشور دارد، هر کدام از بخش‌های بازار مذکور، برخوردار از معماری ناب و مثال‌زدنی ایران است که اصول معماری سنتی ایرانی را با توجه به کویری بودن منطقه، به خوبی در ساخت آن به ‌کار رفته است. هر بخش از بازار قدیمی شهر قم در دوران مختلفی ساخته و به مرور بر وسعت آن افزوده شده و قدمت بازار قم متعلق به دوره‌های سلجوقیان، ایلخانیان، صفویان، قاجار و پهلوی است. بازار نو و کهنه به شماره ۱۹۳۷ و تیمچه بزرگ با شماره ۱۹۰۲ در سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدند و از مکان‌های دیدنی استان قم برای گردشگران محسوب می‌شوند.

بازار کهنه شهر قم با عمر بیش از ۶۰۰ سال، قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز می‌گردد که کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله سَرّاجی (زین‌سازی)، خَراطی (چوب‌تراشی)، نجاری، کاشی‌کاری، آهنگری، آبکاری و سفیدکاری مِس، رنگرزی سنتی، گیوه‌دوزی، منبت‌کاری و ... را در خود جای ‌داده است. این بازار در محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳، جنب میدان کهنه  قرار دارد. یک ورودی آن در تقاطع بلوار عمار یاسر و خیابان آیت‌الله طالقانی و ورودی دیگر آن از کوچه ۷۳ خیابان آیت‌الله طالقانی است. همچنین منار مسجد میدان کهنه با قدمت دوران سلجوقی و قاجار در سال ۱۳۸۰ هجری خورشیدی با شماره ۴۴۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همچنین پیشینه سرای ملاحسین به دوره قاجار می‌رسد و در ۹ فروردین سال ۱۳۸۸ هجری خورشیدی با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است و در محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳ قرار دارد.

موزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یاقوت کویر قم نیز در خیابان توحید (نیروگاه)، میدان شهید امینی بیات، بلوار شاهد، کوچه ۹، پلاک ۱۶ قرار دارد. علاقه‌مندان برای بازدید و اطلاع از فعالیت‌های آموزشی و تولیدی این مجموعه می‌توانند در قم با شماره تلفن ۳۸۸۵۰۰۸۵ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند. نشانی اینترنتی فروشگاه این مجموعه https://dornikagem.com است.

علاقه‌مندان برای آشنایی با فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم می‌توانند به نشانی اینترنتی https://qom.kpf.ir و یا به نشانی قم، شهرک قدس، انتهای چمران جنوبی، ابتدای ۲۰ متری هدایت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم مراجعه کنند و یا در قم با تلفن ۳۲۸۵۷۸۰۰ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070600398
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha